سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات مجالس

راهنمای انتخاب پمپ آب

    نظر

راهنمای انتخاب پمپ آب

نکات مهم انتخاب پمپ آب و آبرسانی : همان طور که درباره پمپ باید بدانید باید بگوییم که پمپ ها وظیفه جا به جایی آب و دیگر مایعات را بر عهده دارند و این جابه جایی ها همیشه توسط پمپ ها صورت می گیرد. در تاسیسات آب رسانی مهم ترین وظیفه پمپ آب انتقال و تامین آب مورد نیاز برای اطفاء حریق ، کشاورزی ، صنعت ، آب نماها و . . . است. یکی از مهم ترین مشخصه های یک پمپ آب مناسب این است که این پمپ علاوه بر تامین حجم آب دهی متناسب با مقدار مصرف ، باید که دارای فشار کافی به جهت رسانیدن آب به محل مصرف باشد.

راهنمای خرید پمپ

یکی از متنوع ترین گروه های محصولات در مهندسی تاسیسات پمپ های آب و آب رسانی هستند زیرا که این پمپ ها معمولا از لحاظ اندازه و سایز ، دور موتور ، نوع و جنس پروانه و بدنه ، نوع کاربرد وعمل کرد ، محل نصب و . . . بسیار متنوع می باشند معمولا این پمپ ها از پمپ های کوچک خطی گرفته تا پمپ های بزرگ توربینی را شامل می شوند.

جهت مشاهده محصولات پمپ آب خانگی در صنعت فا وارد لینک شوید : پمپ آب

انتخاب پمپ آبرسانی برای آپارتمان ها :

یکی از مشکلاتی که در بیشتر آپارتمان ها رایج است کمبود فشار آب است و برای تامین آب مورد نیاز و انتخاب یک پمپ آبرسان مناسب در داخل واحد خود به راحتی می توانید که شما با مراجعه به جدول زیر می توانید که بر اساس تعداد طبقات و نیز تعداد واحد های آپارتمان خود ، شخصا نسبت به انتخاب پمپ تامین فشار آب ساختمان خود اقدام کنید.

انواع پمپ های آبرسانی :

در تعریف پمپ گفتیم که می توان در تقسیم بندی انواع پمپ های آب و آبرسانی از نظر نوع عمل کرد و نیز از نظر نحوه قرارگیری یا استفاده ، آن ها را می توان که به انواع مختلف تقسیم بندی کرد.

  • پمپ آب خطی
  • پمپ های زمینی
  • پمپ های شناور
  • پمپ آب جتی
  • پمپ های طبقاتی
  • پمپ های کفکش
  • پمپ های استیل
  • پمپ های لجن کش
  • پمپ آب دو پروانه
  • پمپ های سانتریفیوژ
  • پمپ آب بشقابی

همان طور که درباره پمپ ها گفتیم کاربرد هر کدام از آن ها پس از بررسی شرایط از نظر تامین فشار آب ، انتقال حجم یا دبی آب مورد نیاز و حتی غلظت و اندازه ی مواد معلق احتمالی در آب و همچنین بر اساس نظر مهندس تاسیسات و کارشناس مربوطه قابل انجام است.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید پمپ

یکی از مهم ترین عوامل تقویت پمپ بوستر پمپ ها هستند که به عنوان پمپ های تقویت کننده ( از لحاظ دبی و هد ) در کنار انواع پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند و این بوستر پمپ ها عمدتا شامل بوستر پمپ های آبرسانی و بوستر پمپ های آتش نشانی هستند.

دو نکته مهم در مورد بوستر پمپ آبرسانی و آتشنشانی :

وظیفه جوکی پمپ تامین در بوستر پمپ های آبرسانی نشان دهنده مقادیر اندک آب با هد یا فشار پمپ های اصلی است اما همان طور که می دانیم صنعت رفته رفته پیشرفت کرده است و روش های نوینی وارد الکترونیک شده است در این میان می توان به نصب سیستم دور متغیر یا اینورتر در بوستر پمپ های آبرسانی به جای استفاده از جوکی پمپ اشاره داشت که این مورد بر کاهش مصرف برق و تامین فشار آب ثابت بسیار تاثیر گذار است و این که باعث راه اندازی آرام و جلوگیری از ضربه آب (water hammer) و شوک الکتریکی در سیستم می شوند. نصب Change Over در تابلو مدار فرمان در بوستر پمپ های آب رسانی باعث ایجاد امکان استارت پمپ ها با نوبت متغیر می گردد.

تعداد پمپ ها ، توان موتور الکترو پمپ ها ، نوع اینورتر ( دور متغیر )، Change Over ( برای پمپ های آبرسانی ) ، لازم است کلیه تجهیزات بوستر پمپ از قبیل نوع شیرآلات و اتصالات ، قطعات و تجهیزات تابلو برق ، پرشر سوئیچ ، لوله ها و کلکتور ها ، شاسی بوستر پمپ ، نوع و ظرفیت مخزن دیافراگمی در هنگام انتخاب و سفارش بوستر پمپ آب رسانی و آتشنشانی مورد نیاز پروژه ضروری است و این که بررسی این موارد علاوه بر بررسی دقیق هد و دبی مورد نیاز از طرف خریدار دقیقا تعیین و اعلام گردد.

نکات کلی نصب و بهره برداری پمپ آب و آبرسانی :

یکی از راه های ایجاد پدیده کاویتاسیون در پروانه پمپ بروز مکش آب از سطح پایین تر از محل نصب پمپ است که این مورد علاوه بر کاهش راند مان پمپ بسیار ممکن است که باعث خلاء شود.

یکی از مهم ترین موارد در دوام عمل کرد پمپ تراز بودن کامل و افقی کلیه پمپ های آب ، آب رسانی ، خطی، زمینی ، جتی و . . . است که بسیار موثر است زیرا که اگر پمپ تراز نباشد بدون شک قطعات متحرک و در حال چرخش آن در طول زمان بهره برداری از حالت بالانس از سیستم خارج گردیده و باعث بروز مشکلات جدی در پمپ می شود.

یکی از کار های ضروری در لوله ورودی و خروجی پمپ های زمینی و پمپ های آب رسانی ، نصب صافی (strainer ) استرینر در لوله مکش کلیه پمپ ها و نصب لرزه گیر است و علاوه بر ورودی و خروجی نصب ( strainer) استرینر در مسیر لوله آب رفت و برگشت کلیه پمپ ها نصب شیر فلکه دروازه ای همراه با مهره ماسوره ( و یا فلنج در سایز های بزرگ تر ) به منظور ایجاد امکان قطع جریان آب درون لوله و خارج کردن پمپ از محل خود جهت انجام تعمیرات احتمالی یکی از موارد الزامی می باشد ؛ و این که نصب شیر یک طرفه به صورت افقی در مسیر آب خروجی از پمپ ها به منظور جلوگیری از بازگشت آب سیستم به سمت پمپ ها الزامی است.