سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات مجالس

کاربردهای موتور دیزل

    نظر

کاربردهای موتور دیزل

بزرگترین و پر کاربردترین از موتور دیزل در صنعت خودرو سازی است . از دیگر کاربردهای این نوع موتورها ی توان به ماشین آلات ساختمان سازی , راه سازی و معادن نیز اشاره کرد. قدرت بالا و مصرف سوخت پایین و هزینه کم از شاخصه های مهم در استفاده از موتورهای دیزلی برای کارهای سنگین است .

بی شک کامیون های بزرگی که در سراسر شهر و جاده ها می بینید همه از موتور دیزلی استفاده کرده اند و سوختی که مصرف می کنند گازوئیل است . همچنین اتوبوسهای شهری , مینی بوسها , انواع قطارهای باری , دیزل ژنراتورهای برق , موتور جوش های بزرگ صنعتی و معادن , خودروهای زرهی و نظامی ماشین های دریای , ماشین آلات کشاورزی , در زمینه ماشین آلات کشاورزی می توان گفت محبوبتر از سایر موتورها می باشند چرا که قدرت بالاتری دارند و دوام بیشتر مانند انواع کومباین , تراکتور , و…

امروزه موتورهای تک دیزل وارد صنعت خودروهای سواری نیز شده است و با کارکردی متفاوت از ماشین آلات سنگین شاید گفت خیلی از ماشین های لوکس و تراز اول دنیا سوخت خود را تبدیل به دیزلی کرده اند و از موتورهای دیزلی پر قدرت استفاده می کنند.

تاریخچه موتور دیزل

در این بخش می خواهیم تا برای شما همراهان گرامی درباره موتور دیزل و تاریخچه آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم ابتدا در این قسمت برای اشنایی بیشتر و یاد اوری تعریف مختصری را از موتور دیزل برای شما عزیزان بیان می کنیم.

همان طور که می دانیم در وسایل نقلیه بزرگ مثل کامیون ‌ها ، قطار ها ، کشتی ‌ها و زیر دریایی ‌ها موتور های دیزلی قلب تپنده این وسایل نقلیه بزرگ هستند. و از آن جایی که این موتور های دیزلی شباهت بسیار زیادی را به موتور های بنزینی دارند، اما یک تفاوت وجود دارد و آن هم این که موتور های دیزلی نیروی بیشتری را تولید می‌کنند،و هم این که مصرف کمتری دارند. تفاوت این موتور ها در نوع کارشان است و با این که موتور های بنزینی و موتور های دیزلی ، هر دو درون‌سوز هستند ولی قدری با یکدیگر متفاوت تر کار می ‌کنند. سوخت و هوا در موتور بنزینی ، به درون یک سیلندر های کوچک فلزی تزریق می‌شوند. و انفجار از یک پیستون که این مخلوط را فشرده و آماده می‌ کند، استارت می خورد و سپس یک جرقه الکتریکی کوچک که توسط شمع ایجاد می ‌شود، باعث آتش گرفتن سوخت می‌ شود.

نیرویی که با انفجار مخلوط بنزین و هوا، تولید می‌شود باعث می شود تا که پیستون در داخل سیلندر به پایین کشیده شود و سپس از طریق میل ‌لنگ و گیر بکس به چرخ ‌ها انتقال یابد.

رودولف دیزل

یکی از مخترع های به نام المانی که مهندس مکانیک و برای اختراع موتور دیزل شهرت بسیاری پیدا کرد رودولف دیزل است که او مخترع موتور دیزل از نوع احتراق داخلی است. او برای این اختراع راه های بسیاری را پیمود و او در واقع با تحقیق بر روی بخار کارش را شروع کرد. او با انجام پژوهش‌ هایش در رابطه با بهره‌وری سوخت، که این تحقیقات او را به سمت ساختن موتور بخاری سوق داد و موفق شد تا موتوری را که با بخار آمونیاک کار می‌کرد اختراع کند.

تاریخچه دیزل

در سال 1858 رودولف دیزل در پاریس متولد شد. از آن جایی که پدر و مادرش از مهاجران باواریا بودند که این آلمانی تبار ها در فرانسه زندگی می کردند. رودولف دیزل تحصیلات خودش را در دانشگاه پلی تکنیک مونیخ آغاز نمود. او به عنوان مهندس یخچال بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار کرد. طراحی موتور یکی از محبوب ترین کار هایی بود که او با تمام عشق دوست داشت تا آن را انجام دهد. از این رو هم رودولف دیزل طرح های بسیاری را درباره موتور های حرارتی داشت که موتور هوا با انرژی خورشیدی از جمله اختراعات این مخترع آلمانی بود.

در مقاله ای به توصیف یک موتور با احتراق درون سیلندر ( موتور احتراق داخلی ) پرداخت که این مقاله را در سال 1893 منتشر کرد و همچنین او در سال 1894 ، توانست که اختراع جدید خودش را که موتور دیزلی نام گذاری کرده بود را به ثبت برساند. هدف این مخترع از ساخت این موتور دیزل در ابتدا برای صنعت گران مستقل و یا صنعت گرانی که به رقابت با صنعت بزرگ می پرداختند بود.

این مخترع بر اثر انفجار موتور دیزلی خودش کشته شد. با این حال، او با این اختراع موتور دیزل ثابت کرد که می تواند سوخت را بدون نیاز به یک جرقه مشتعل نماید. اولین موتور دیزل موفق او در سال 1897 عمل کرد. در واقع موتور های دیزلی مدرن، نسخه بهبود یافته ی مفهوم اصلی رودولف دیزل است.که از آن ها اغلب در زیردریایی ها، کشتی ها، لوکوموتیو، و کامیون های بزرگ و مولد برق ( دیزل ژنراتور ) استفاده می شوند.

اختراعات رودولف دیزل در سه نقطه اشتراک دارند :

  • تمامی آنها مربوط به گرما و واگذاری از طریق پروسه های فیزیکی و یا قوانین طبیعی هستند.
  • طراحی مکانیکی قابل ملاحظه ای در تمامی آن ها وجود دارند.
  • تمامی آنها در ابتدا به مفهوم مخترع از انگیزه نیاز های جامعه شناختی بودند.

مدل نخست رودولف دیزل، یک سیلندر 10 پا آهن با فلایویل در پایه آن ، در تاریخ 10 اوت سال 1893 برای اولین بار شروع به کار کرد . رودولف دیزل دو سال را صرف ساخت این موتور دیزل نمود و در سال 1896 یک مدل دیگر با بازده نظری 75 درصد ارائه نمود، که در مقایسه با ده درصد راندمان موتور بخار بود. در سال 1898 ، رودولف دیزل یک میلیونر بود.

موتور دیزلی او به قدرت خطوط لوله، برق و آب ، اتومبیل ها و کامیون ها، و هنر و صنعت دریایی مورد استفاده قرار گرفت، و بلافاصله در معادن ، حوزه های نفتی، کارخانه ها ، حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفت.